luni, 23 martie 2009

Firmele, invitate sa-si schimbe rablele pentru a salva industria auto

Romulus Cristea

» Din iunie, Programul "Rabla" ar putea fi extins si pentru casarea autovehiculelor detinute de companii.

» Dacia a ramas lider pe piata autohtona de autoturisme, cu o cota de piata de 25,3%.

In primele doua luni ale anului, in Romania s-au vandut putin peste 16.000 de masini, in scadere brutala, cu 62%, fata de perioada similara din 2008, din cauza reducerii consumului si a lipsei finantarilor acordate anul trecut de banci si firme de leasing.
Industria si-a ajustat productia si asamblarea de autoturisme, vehicule comerciale si autobuze in scadere cu 43,6%, atat din cauza reducerii cererii interne, cat si a comprimarii exporturilor. Productia pe segmentul de autoturisme a scazut cu 46,1%, potrivit datelor publicate ieri de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania.

Dacia, de pilda, a vandut, in ianuarie-februarie 2009, 3.947 de autoturisme, cu 10.243 de unitati mai putin decat in perioada similara a anului trecut. In luna februarie 2009, Dacia a vandut in Romania 2.302 unitati, in scadere cu 70,3% fata de februarie 2008. Dacia a ramas insa lider pe piata autohtona a vanzarilor de autoturisme cu o cota de piata de 25,3% pe luna februarie si cu 24,4% pe perioada ianuarie-februarie 2009.
Astfel, programul national de innoire a parcului auto (cunoscut sub numele de Programul "Rabla"), care poate stimula piata auto, ar putea fi extins din luna iunie prin aplicarea procedurilor de casare a masinilor vechi si pentru persoanele juridice. Desi programul a fost conceput initial pentru a rezolva unele probleme de mediu prin scoaterea din circulatie a autovehiculelor vechi, poluatoare, de la declansarea crizei acesta s-a dovedit binevenit si pentru producatorii auto, exemplul cel mai cunoscut fiind cel al producatorului autohton.

Relansarea productiei la Dacia dupa mai multe perioade de intrerupere a activitatilor a fost posibila prin prisma cresterii cererii pe piata europeana, tocmai datorita primelor de casare apreciabile oferite, de exemplu, in Germania. Ieri, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat ca, desi prima de casare din cadrul programului national nu va creste, in functie de rezultatele din prima etapa (in care se estimeaza scoaterea din uz a 20.000 autoturisme), care se va incheia in iunie, va cauta si alte metode, precum extinderea programului de innoire a parcului auto vechi la persoane juridice.

Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia si presedinte al Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), considera ca decizia de extindere a Programului "Rabla" si pentru persoanele juridice este binevenita. "si pentru Ministerul Mediului e mai putin important cine e proprietarul masinii. Important este sa se scoata din uz cat mai multe masini uzate, poluatoare", a declarat Stroe. Referindu-se la masurile care ar putea stimula vanzarile si productia autohtona auto, presedintele ACAROM a mentionat ca "relaxarea procedurilor de acordare a creditelor pentru clienti poate fi binevenita pentru cresterea vanzarilor, iar acordarea unor credite cu dobanzi convenabile pentru furnizorii de componente care au mare nevoie de bani acum ar stimula productia auto".

Foto: Romania libera:

Articol aparut in ziarul Romania libera din 24 martie 2009

Niciun comentariu: