duminică, 1 martie 2009

Doar privatizarea sau ajutoarele de la stat mai pot salva Avioane Craiova

Desi proprietarul fabricii Avioane Craiova SA este Ministerul Economiei, oficialii Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) au anuntat ieri ca vor continua demersurile pentru privatizarea societatii craiovene. Pentru continuarea procesului de privatizare va trebui emisa o hotarare de guvern.

In urma discutiilor dintre reprezentantii AVAS si ai Ministerului Economiei, s-a convenit ca Ministerul Economiei sa promoveze proiectul de hotarare de guvern, prin care se are in vedere continuarea de catre AVAS a procedurilor de privatizare la S.C. Avioane Craiova S.A. pana la finalizare. Actul normativ a fost deja avizat de ministerele implicate si urmeaza a fi aprobat de catre Executiv.
Pentru Avioane Craiova SA s-a depus, pana in prezent, o singura oferta de cumparare din partea grupului italian Alenia Aeronautica SpA, potrivit Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Intr-o prima faza, dosarul de prezentare a societatii fusese achizitionat de catre patru potentiali investitori: Alenia Aeronautica Italia, EPS Inc. Tinton Falls SUA, sucursala Bucuresti, Grampet Bucuresti si Airbus Germania.

Somaj tehnic prelungit
Procesul de privatizare a S.C. Avioane Craiova S.A. a fost reluat, pentru a patra oara, in luna octombrie 2008, prin publicarea anuntului de vanzare a pachetului de actiuni detinut de AVAS. Au fost cumparate patru dosare de prezentare (Alenia Aeronautica Italia, EPS Inc. Tinton Falls SUA, sucursala Bucuresti, Grampet Bucuresti si Airbus Germania), iar dupa mai multe prelungiri succesive, termenul-limita de depunere a ofertelor a fost 30 ianuarie 2009.
Fabrica de avioane din Craiova se confrunta de luni bune cu lipsa comenzilor, fapt ce a condus la trimiterea in somaj tehnic a peste 520 de lucratori inca din noiembrie anul trecut. "Din 670 de angajati, doar 150 se afla in prezent la lucru, restul fiind in somaj tehnic cu 80% din salariu. Se stabilise la inceput ca oamenii sa stea acasa pana pe 1 martie. Problema este insa ca exista riscul sa nu li se mai poata plati nimic angajatilor, din simplul fapt ca nu mai sunt comenzi. Societatea ne-a solicitat continuarea protocolului pentru prelungirea somajului tehnic si pentru luna martie", a declarat Victor Peta, presedintele sindicatului de la Avioane Craiova.

Negocieri in martie
Presedintele AVAS, Mircea Ursache, a anuntat, dupa intalnirea cu reprezentantii consultantului grupului italian Alenia Aeronautica SpA, ca AVAS va continua procesul de privatizare a S.C. Avioane Craiova S.A. Comisia de negociere a analizat documentele de participare depuse de Alenia Aeronautica SpA Italia. Urmatoarea intalnire intre reprezentantii AVAS si cei ai ofertantului italian va avea loc la inceputul lunii martie.
"Procesul de privatizare a S.C. Avioane Craiova S.A. nu este blocat, etapele acestuia desfasurandu-se in mod normal, in baza calendarului agreat de catre parti", au precizat oficialii AVAS.
Avioane Craiova este unicul producator de aeronave de tip militar din sistemul industriei aeronautice romanesti si al avionului de scoala si antrenament IAR 99 soim, compatibil cu standardele NATO. Singurele comenzi in lucru, la ora actuala, sunt pentru cateva componente de Airbus, destinate unei companii belgiene, si alte cateva contracte mici, neexistand alte contracte de modernizare sau reparatii pentru anul in curs.

» Alternative
"S-au facut demersuri la Ministerul Economiei pentru a se da o ordonanta de urgenta similara celei din 2008, prin care AVAS putea acorda pentru anumite intreprinderi cu probleme deosebite ajutoare de salvare. Dar indiferent de eventualul sprijin care ar putea veni de la stat sau comenzi de la institutii ori companii mari, in situatia actuala de criza accentuata, tot urgentarea privatizarii ramane singura solutie viabila", a precizat Victor Peta, liderul sindical de la Avioane Craiova SA.
Foto: Romania libera
Articol aparut in ziarul Romania libera din 27 februarie 2009

Niciun comentariu: