duminică, 1 martie 2009

Exproprierile rup Autostrada Bucuresti-Brasov

Reprezentantii ministerului Transporturilor au anuntat ca au in plan pentru acest an realizarea, cu prioritate, a 30 de kilometri din Autostrada Bucuresti-Brasov, desi in doi ani de la inaugurarea lucrarilor nu a fost asfaltat nici un metru de drum. Singura portiune pe care la ora actuala se lucreaza se afla intre kilometrul 54 si kilometrul 60 al viitoarei autostrazi. Situatia din teren se pare ca va incurca socotelile oficialilor de vreme ce exproprierile nu au fost finalizate, iar constructorii reclama faptul ca sunt incurcati in realizarea lucrarilor de terenuri, imobile si parcele de paduri cu situatie juridica neclarificata.

Criza economico-financiara a adus si schimbari ale pozitiei proprietarilor de terenuri care acum nu doresc sa se mai judece cu statul si au coborat pretentiile, insa solicita imperativ plata banilor pentru exproprieri, despagubiri care nu au mai venit de luni de zile. "Vreau banii pe terenul luat, la valoarea de anul trecut. Nu doresc sa ma mai judec cu statul pentru ca nu are rost. Terenul mi-a fost luat acum cinci luni, se lucreaza pe el, dar eu nu am primit nici o letcaie", ne-a spus un localnic din stefanestii de Jos.

Autostrada Bucuresti-Brasov este proiectata sa aiba o lungime de 164 de kilometri si este impartita in patru tronsoane. Pana in prezent s-au desfasurat unele lucrari de decopertare, fundatii, excavatii si umpluturi doar pe primul tronson, pe mici portiuni, intre Bucuresti si Ploiesti.

La aproape doi ani de la demararea lucrarilor la Autostrada Bucuresti-Brasov, nici un metru de drum, din totalul de 164 de kilometri, nu a fost inca asfaltat. Recent, oficialii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) au anuntat ca lucrarile la primul tronson al Autostrazii Bucuresti-Brasov vor fi abordate cu prioritate in acest an, umand sa se finalizeze 30 de kilometri, dar si in aceasta situatie segmentul nu va fi practicabil, fiind amplasat intre doua lucrari de poduri. Pe teren insa lucrurile nu sunt inca foarte clare nici pentru autoritatile locale si expropriati, nici pentru constructori. Primarii afirma ca traseul autostrazii a fost schimbat de nenumarate ori si cu greu reusesc prin diverse relatii sa faca rost de harti.

Constructorii spun ca ar putea termina mai repede lucrarile daca nu ar fi impiedicati de suprafete de teren cu regim juridic neclar (paduri si terenuri neexpropriate inca etc.) si care se interpun pe distante scurte pe traseu. In cazul expropriatilor sau al celor care urmeaza sa fie expropriati, situatia s-a schimbat putin fata de anul trecut din cauza crizei economico-financiare. Daca in urma cu nici un an majoritatea localnicilor erau nemultumiti de pretul oferit pe metrul patrat de teren sau cautau sa se opuna exproprierilor, acum, cand preturile imobilelor si suprafetelor agricole au scazut mult, acestia nu mai doresc decat obtinerea rapida a banilor pe exproprieri.

"Am facut rost de harti"
Viceprimarul din Stefanestii de Jos (localitate aflata la 10 kilometri de Bucuresti), judetul Ilfov, sustine ca pentru locuitorii comunei lucrurile nu sunt nici acum foarte clare. "Traseul autostrazii a fost modificat de cinci-sase ori. Cred ca ultima modificare la traseul autostrazii de care am aflat a fost acum vreo luna. stiu ca s-a refacut planul parcelar, s-a mai extins. Prin demersuri proprii am reusit sa facem rost, in sfarsit, de o harta. Pe teritoriul comunei au inceput lucrari la autostrada in doua zone: la lac si spre zona Dascalu. S-a lucrat in toamna, firma de constructii are organizate puncte de lucru, dar acum, din cauza vremii, lucrarile stationeaza", ne-a declarat Eugen Paraschiv, viceprimarul localitatii.
Reprezentantii Consiliului Local au afirmat ca nu cunosc situatia exacta a celor expropriati si nici cate persoane vor ramane fara terenuri sau imobile. "In situatia de a fi expropriat sunt si eu. Anul trecut, pe 9 iulie, se anuntase ca va veni cineva sa vorbeasca cu cetatenii referitor la exproprieri. Din cate imi aduc aminte, reprezentantii firmei care se ocupa de exproprieri au stat pe la poarta primariei, dar oamenii nu stiau cui trebuie sa se adreseze. Au stat putin si au plecat. Nu au fost sedinte de informare organizate", afirma Paraschiv. Reprezentantii firmei de avocatura care s-au ocupat de exproprieri au confirmat faptul ca au existat mai multe variante ale traseelor de autostrada, insa au precizat ca procedurile de expropriere s-au facut potrivit procedurilor contractuale si conform cu prevederile legii.

Expropriatii isi cer drepturile
"Am trimis o scrisoare la Ministerul Transporturilor, sa mi se dea banii pe terenul care mi-a apartinut si pe care au inceput lucrari de constructii fara sa fiu avertizat. Aveam un teren la lac cu suprafata de 5.000 de metri patrati, din care 3.000 de metri patrati mi-au fost luati. Am ramas cu o bucata de 2.000 de metri patrati care nu mai poate fi utilizata pentru ca este blocata de alte proprietati. Pe bucata de teren deja luata cer sa mi se dea banii, iar pentru suprafata inutilizabila ramasa doresc fie sa mi se creeze drum de acces, fie sa se procedeze la expropriere. Suma oferita anul trecut a fost de 30 euro/metrul patrat, in conditiile in care se vindea la liber cu peste 100 euro/ mp", ne-a spus stefan Nicolae din stefanestii de Jos. Anul trecut, Nicolae, care era si consilier la primarie, s-a trezit intr-o dimineata ca mai multe utilaje au inceput sa escaveze pe terenul sau.

El sustine ca nu a fost notificat si singurele informatii pe care le avea proveneau din zvonuri. Reprezentantii MTI afirma insa ca traseul viitoarei autostrazi a fost stabilit in urma consultarilor cu reprezentantii autoritatilor locale, fiind organizate consultari publice al caror anunt a fost afisat la primarie. In plus, anuntul a fost publicat in presa inca din 2006, iar listele cu expropriatii s-au afisat la primarii, la vedere. "Nu se poate aduce ca argument nici faptul ca nu ai fost notificat, nici ca nu ai vazut listele la primarie", sustin cei de la MTI.
In stefanestii de Jos, atat locuitorii, cat si reprezentantii autoritatilor locale declara ca nu au avut loc consultari si nici nu au fost trimise listele cu expropriati.
"Exproprierea se poate face doar cu dreapta si prealabila despagubire. Efectul exproprierii apare doar dupa publicarea in Monitorul Oficial si intrarea banilor in contul expropriatului. Procedura de expropriere, care este una simpla conform legii, este complicata de autoritati, care acorda contractele unor societati de avocatura", a mentionat avocatul Dumitru Radescu.
Criza economico-financiara si prabusirea preturilor terenurilor se pare ca au adus resemnarea in randurile locuitorilor expropriati. "Nu stiu daca mai are rost sa ma judec. Vreau sa mi se dea banii pe terenul pe care deja se lucreaza de cinci luni. La fel, mai am un teren la Moara Vlasiei care trebuie expropriat si vreau banii pe el. Are rost sa ma mai judec? Oricum, nimeni nu tine seama de noi. Ni s-au oferit 30 euro/ mp pentru terenuri care erau ofertate la 130 euro/mp", spune stefan Nicolae.

Inca sase ani, la ritmul de acum
La Km 11 al viitoarei autostrazi, langa comuna Dascalu, o parte din lucratori au venit la lucru saptamana trecuta. Din cauza vremii nefavorabile, la sfarsitul anului trecut, lucrarile au fost intrerupte. La fata locului, cinci-sase muncitori transportau cu utilajele grinzi de beton. "Daca continuam lucrarile in ritmul de acum, nu terminam nici in sase ani. Pai, puneti la socoteala ca sunt 13 poduri de executat si nici unul nu e gata. Pentru a realiza grinzile din beton a fost adusa o instalatie speciala care usuca cu abur betonul, altfel nu stiu cat ar dura. Cea mai mare problema, din cate stim noi, sunt exproprierile. Nu s-au terminat procedurile. Se lucreaza cate o bucata si apoi vedem pe teren ca sunt terenuri neexpropriate, iar proprietarii au pretentii.

A fost aici anul trecut si ministrul Transporturilor, care a fost asaltat de localnici care cereau informatii despre pretul terenului expropriat si se plangeau ca e foarte putin. Eu chiar nu inteleg de ce nu se clarifica odata problema asta cu exproprierile, ca sa putem lucra. Daca lucrurile ar fi clare, poate am lucra in alt ritm. Daca vremea se incalzeste, vom putea reincepe lucrul la toata capacitatea dupa 15 martie", spune Dumitru, muncitor pe santier.
Petre Tudorache, de la Camera Agricola a comunei Dascalu, afirma ca stie de o suprafata de circa 100 de hectare care este afectata de exproprieri, 85 de persoane fiind afectate. "La noi nu au fost probleme deosebite. S-au afisat listele cu expropriatii si, din cate cunosc, o mare parte au luat banii, desi au fost oarecum nemultumiti de sumele oferite", a precizat Tudorache.

Blocaje pe traseu
Intre kilometrul 54 si kilometrul 60 am gasit singurul segment de autostrada unde, in ciuda vremii, se lucra intens. Zeci de camioane asteptau la coada sa poata descarca in depozite de suprafata diverse materiale de constructii. Buldozerele nivelau portiuni intinse de drum, iar excavatoarele mutau pamantul de colo-colo. "Noi am reluat lucrul pe 10 ianuarie, insa in zona efectuam lucrari de doi ani. Cu toate ca este inca ger, realizam lucrarile care se pot face in aceste conditii. Sunt unele probleme pentru ca terenul este strabatut de conducte petroliere care nu apar uneori pe harti, iar panza freatica este foarte aproape de suprafata. Daca am avea front de lucru deschis, cred ca am termina intr-un an.

Problemele de care ne lovim des sunt legate de portiuni de teren sau padure care nu au fost expropriate. Lucram cateva sute de metri si ne trezim fie ca trebuie sa strabatem o portiune de cativa zeci de metri de padure a carei situatie juridica nu este clarificata, fie dam peste un lot de case ai caror proprietari nu au fost expropriati si nu li s-au asigurat locuinte etc.", afirma Ionut Nedelcu, sef de santier.

» Despagubirile nu vin
Andrei Filip, primarul comunei Moara Vlasiei, spune ca in situatia exproprierii sunt 400-500 de localnici. "Pana acum sunt vreo 80 de dosare trecute prin hotarare de guvern, dar nu am auzit ca oamenii sa-si fi primit banii pentru terenuri. Poate nu sunt bani, nu stiu ce sa spun, nimeni nu ne informeaza. Nici cu traseul autostrazii lucrurile nu sunt foarte clare. Anul trecut, figura ca urmand sa fie expropriat si un imobil de pe raza comunei, acum autostrada ocoleste proprietatea", a precizat Filip.

Foto: Romania libera/Andrei Dumitru

Articol aparut in ziarul Romania libera din 2 martie 2009

Niciun comentariu: