vineri, 5 decembrie 2008

Taxa auto tripla pentru masinile second hand


» Prima de casare se majoreaza pana la 3.800 de lei.

» Programul Rabla va schimba 60.000 de masini vechi.

» Operatiunea costa 60 milioane euro si este acoperita integral din Fondul de Mediu.

Executivul a decis ieri triplarea taxei auto pentru masinile second-hand, iar masura suspendarii taxei auto pentru autovehiculele noi va fi aplicata din 15 decembrie. De asemenea, in cadrul programului de reinnoire a parcului auto national (cunsocut sub numele de Programul Rabla) prima de casare a fost majorata de la 3.000 lei (circa 800 euro) la 3.800 lei (1.000 de euro). Masurile au fost luate de Guvern pentru a ajuta industria auto autohtona care se confrunta cu probleme deosebite ca urmare a crizei financiare.
"Masurile luate ieri de guvernanti sunt binevenite. E firesc sa cauti solutii ca sa nu fie periclitate locurile de munca a peste 12.000 de oameni", a precizat vicepresedintele producatorului de automobile Dacia, Constantin Stroe. Constructorul roman de automobile Dacia, controlat de grupul francez Renault a suspendat temporar activitatea de productie si a anuntat posibile concedieri colective in 2009.

Vanzarile Automobile Dacia au scazut, din datele preliminare, cu 30-50% in primele zece zile ale lunii noiembrie a acestui an fata de acelasi interval al anului trecut, a declarat recent directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont, care a mai mentionat ca aceasta tendinta s-ar putea mentine si in aceasta luna.

Masurile luate ieri de Guvern pentru a sustine industria auto corecteaza gafele care au rezultat din diversele modificari ale taxei auto.
Ultima modificare a taxei, operata la 1 iulie, a redus nivelul taxei pentru masinile vechi, ceea ce a dus, pe de o parte la scaderea vanzarilor de masini noi, pe de alta parte la marirea importurilor de masini uzate.

Ulterior, Guvernul a hotarat, in noiembrie ca taxa de poluare auto perceputa la achizitia masinilor noi sa fie suspendata incepand cu 1 decembrie, pana la sfarsitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizari de pana la 2.000 centimetri cubi inmatriculate pentru prima data in Romania si in Uniunea Europeana. Taxa de prima inmatriculare, introdusa in Codul Fiscal de la inceputul anului trecut, a devenit, din martie 2007, obiectul unei proceduri de incalcare a Tratatului de aderare la Uniunea Europeana. Intre timp, autoritatile romane au avut mai multe runde de negocieri cu Comisia Europeana pentru ca aceasta sa accepte forma de calcul a taxei.

A doua masura luata ieri de Guvern, de activare a Programului Rabla, presupune un efort bugetar de 60 milioane de euro, acoperit integral din Fondul de Mediu, cel care incaseaza taxa de poluare auto. Analistii ne-au declarat ca, pentru a fi eficienta, masura ar trebui sa fie sustinuta si de reluarea creditarii de catre banci, aflata in blocaj temporar.


Programul national de innoire a parcului auto va continua si anul viitor, pentru un numar estimat de 60.000 de autovehicule care urmeaza sa fie scoase din uz, potrivit deciziei luate ieri in Guvern. Costul total al operatiunii, care are acum si scopul de a ajuta industria auto romaneasca, este de 228 milioane lei (60 milioane euro) si va fi integral acoperit din Fondul de Mediu. Din taxa auto, pana in prezent s-au adunat la Fondul de Mediu circa 555 milioane lei (circa 147 milioane euro). Cota de masini alocata pentru anul 2009 este practic dubla fata de cifra de 30.000 de autovehicule care vor fi casate in cadrul Programului Rabla pana la sfarsitul acestui an, desi se estimase scoaterea din uz a unui numar de 40.000 de unitati.
Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia apreciaza ca cele doua decizii ale Executivului "sunt masuri deosebite luate de Guvern in situatii exceptionale".

Articol aparut in ziarul Romania libera din 5 decembrie 2008;

Foto: Romania libera;

Niciun comentariu: