duminică, 17 august 2008

Autostrada de Cartea Recordurilor: 211 km in 24 de ani




» Din 2007 pana in prezent nu s-a mai construit nici un kilometru la Autostrada Bucuresti-Constanta.

» Desi termenul avansat in 2005 prevedea finalizarea autostrazii in 2008, licitatia pentru ultimul tronson va avea loc abia la sfarsitul anului.

» Pentru sectiunea de autostrada Cernavoda-Constanta investitia este de sapte milioane euro pe kilometru.

Desi a fost inceputa in urma cu un sfert de veac, sub regimul comunist, autostrada care leaga Capitala de litoral ramane inca un vis indepartat. Proiectul autostrazii dintre Bucuresti si Constanta dateaza inca din perioada comunista, din anul 1987, sub regimul Ceausescu fiind inaugurat un tronson de 18 kilometri intre Fetesti si Cernavoda. Lipsa finantarii si haosul legislativ din perioada postdecembrista au facut ca o buna perioada de timp proiectul sa fie abandonat, lucrarile fiind reluate in urma cu zece ani. Constructia autostrazii a continuat cu intreruperi, intreaga portiune de autostrada dintre Bucuresti si Cernavoda fiind data in folosinta abia in aprilie 2006. Din 2007 pana in prezent nu s-a mai construit nici un kilometru la autostrada A2 (cunoscuta si sub numele de Autostrada Soarelui). Pentru realizarea ultimei portiuni de autostrada dintre Cernavoda si Constanta, licitatia pentru adjudecarea lucrarilor ar putea avea loc in luna octombrie 2008, data care fusese anuntata ca limita pentru finalizarea integrala a lucrarilor de catre ministrul Transporturilor in 2005.

Lucrarile incep in 2009
Pentru constructia tronsonului de Autostrada Cernavoda-Constanta investitia anuntata este de 354 milioane euro. Raportand la lungimea sectiunii (circa 51 kilometri), rezulta un pret pe kilometru realizat de autostrada de circa 7 milioane euro. Pentru comparatie, realizarea unui kilometru de autostrada in Croatia, pe un tronson dificil care traverseaza 40% zona muntoasa, a costat doar 4,1 milioane euro, iar in Bulgaria tronsoane de autostrada au fost realizate si la un pret mediu de 2 milioane euro/km.
Autostrada Cernavoda-Constanta va fi impartita in doua tronsoane la care se va lucra simultan: Cernavoda-Medgidia (19 km) si Medgidia-Constanta (31,8 km). Lucrarile propriu-zise de constructie vor incepe, teoretic, in primavara lui 2009, iar durata de realizare a autostrazii va fi de 24 luni. Primul tronson, Bucuresti-Fundulea, a costat 40,7 milioane euro, al doilea, Fundulea-Lehliu, 68 milioane euro, iar al treilea, Lehliu-Drajna, 84 milioane euro. Primele trei tronsoane totalizeaza 106 km. Costul realizarii celui de-al patrulea tronson, Drajna-Fetesti (36 km), al Autostrazii Soarelui s-a ridicat la 67 milioane euro, bani veniti din fonduri ISPA si de la Guvern. Modernizarea sectiunii Fetesti-Cernavoda (18 km) din Autostrada Bucuresti-Constanta a fost terminata in urma unei investitii de 39,94 milioane euro.

Exproprierile, incluse in pret
Diferentele foarte mari de pret pentru kilometrul de autostrada construit in Romania, comparativ cu lucrari similare realizate in alte tari europene, sunt explicate de reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale prin faptul ca valorile estimate ale proiectelor in Romania includ si cheltuielile pentru exproprieri. Cristian Duica, director general adjunct al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), considera ca "nu se pot face comparatii cu valoarea altor proiecte, mai ales cand in calcul (de exemplu pentru autostrada din Croatia) nu s-au inclus exproprierile". Pretul de circa 7 milioane euro/kilometru pentru tronsonul Cernavoda-Constanta este explicat de specialistii CNADNR prin dificultatile ce se vor intampina la excavari din cauza solului dobrogean si prin "lucrarile de arta" (poduri, podete, viaducte) care se vor realiza pe aceasta portiune.

Intrerupere de doi ani
Oficialii din Ministerul Transporturilor motiveaza intarzierile mari la constructia autostrazilor in special prin intreruperea lucrarilor survenite in perioada 2005-2006, dar si prin lipsa finantarii si problemele juridice ivite la exproprieri. "In perioada mandatului fostului ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre, lucrarile la drumuri au fost oprite. In 2005, desi se aflau in diverse stadii de executie, iar mai multe proiecte si contracte se aflau in derulare, s-a dat ordin de sistare a constructiilor. La fel s-a intamplat in cazul contractului cu Bechtel si la Autostrada Bucuresti-Constanta etc. Apoi, nu trebuie uitat ca in 2005 au fost mai multe inundatii mari, care au distrus infrastructura si unele lucrari incepute, iar acestea ar fi trebuit sa fie refacute. Lucrarile s-au reluat partial in prima parte a anului 2006, cu alte echipe, cu alti oameni, cu modificari de proiecte", a declarat Cristian Duica.

» Autostrada-centura pentru Constanta
Autostrada Cernavoda-Constanta face parte din Coridorul IV Transeuropean. Autostrada va completa legatura intre Bucuresti si litoralul Marii Negre. Impreuna cu varianta de ocolire a Municipiului Constanta, care va avea profil de autostrada (proiectata pentru o viteza de deplasare a autovehiculelor de 140 km/h), Autostrada Cernavoda-Constanta va spori accesibilitatea regiunii Constanta. Totodata, aceasta cale europeana va imbunatati legaturile de transport spre coasta de vest a Marii Negre, reducand durata de deplasare si traficul din zonele urbane alaturate. Varianta de ocolire a orasului Constanta este finantata de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare si de Guvernul Romaniei. Costurile estimate pentru realizarea autostrazii in lungime de 22,2 kilometri, impreuna cu infrastructura asociata, vor fi de circa 145 milioane euro. Lucrarile vor incepe probabil spre sfarsitul anului, pentru finalizare fiind stabilit anul 2011.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 24 iulie 2008

Foto: Romania libera

www.romanialibera.ro