marți, 18 august 2009

Declin pe piata bunurilor de folosinta indelungata

» Piata bunurilor de folosinta indelungata a inregistrat in primul semestru al anului un declin de 40,4% comparativ cu perioada primelor sase luni din 2008. Reprezentantii GfK sunt de parere ca scaderea puterii de cumparare a oamenilor si deprecierea monedei locale au influentat evolutia de ansamblu a pietei de profil.


Romulus Cristea

Piata totala de bunuri electrice monitorizata de GfK Temax a fost de 308 milioane euro in al doilea trimestru al acestui an, marcand o scadere accentuata in valoare de 46,8% comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Piata a atins o valoare de 664 milioane euro in primele sase luni ale anului 2009, ceea ce indica o scadere a activitatii economice de 40,4%.Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1%, respectiv cu 25,8%, in prima jumatate a anului. Vanzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun comparativ cu inceputul anului, dar rezultatele pentru anul curent indica o scadere de 37,1%. Electronicele de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, indeaproape urmat de sectorul foto, cu o crestere negativa de 43,2% pentru primele sase luni, releva studiul GfK. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut o scadere accentuata de 47,2% si, respectiv, 51,4%.

In al doilea trimestru al anului 2009, vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 milioane euro. Tendinta de descrestere a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in vanzari pentru principala componenta a pietei de electronice de folosinta indelungata – televizoare LCD si plasme."Daca in aceeasi luna a anului precedent vanzarile de televizoare cu ecran plat au fost impulsionate de evenimente specifice, anul acesta incetinirea activitatii economice a avut un puternic impact asupra cererii consumatorilor. Campaniile recente s-au desfasurat in trimestrul II pentru produse electronice specifice, iar programul buy-back nu a reusit sa determine o mai buna performanta in materie de vanzari, comparativ cu anul trecut. In afara de televizoarele LCD si consolele pentru jocuri video, toate produsele electronice monitorizate de Temax au atins in trimestrul II mai putin de jumatate din volumele la care s-au ridicat in aceeasi perioada a anului precedent", adauga Ciprian Hatneanu, director la GfK. Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, apreciaza ca au existat mai multi factori care au influentat scaderea accentuata de pe piata bunurilor de folosinta indelungata. "Trebuie sa luam in considerare si scaderea inregistrata in constructii. Apartamentele vandute in acest an au fost mai putine si, prin urmare, oamenii nu au mai cumparat aparatura electrocasnica pentru dotarea locuintelor. In plus, nu trebuie neglijata nici prudenta pe care o manifesta consumatorii in perioada de criza. Oamenii amana consumul, fac economii, nu mai apeleaza la credite, pe scurt, se gandesc de doua ori inainte sa cumpere ceva. Este posibil ca in perioada urmatoare declinul sa stagneze si apoi sa asistam la o usoara revenire", a precizat Florin Pogonaru.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 19 august 2009
Foto: Romania libera

Niciun comentariu: