miercuri, 27 februarie 2008

Statul trebuie sa recupereze 27 milioane euro de la Ford




Decizia CE da unda verde afacerii Ford

ROMULUS CRISTEA


Afacerea Ford a fost deblocata ieri dupa ce Comisia Europeana a calculat cuantumul ajutorului de stat de care ar fi beneficiat grupul american. Suma, de 27 milioane de euro, urmeaza sa fie recuperata de la Automobile Craiova, spun specialistii. Premierul Calin Popescu Tariceanu, vizibil enervat de interpretarea CE, a sustinut ca Rom]nia nu a acordat un ajutor de stat ilegal, ci unul “regional”. “Adica ce vrea Comisia sa fabrice Rom]nia?...Unii sa fabrice avioane si automobile si noi obiecte traditionale din lemn?”a intrebat retoric premierul. Tariceanu nu a reusit insa sa lamureasca exact cum se va recupara suma considerata ajutor de stat. Expertii spun insa ca cea mai simpla solutie va fi ca Ford sa returneze banii, in calitate de actionar majoritar al “datornicului” Automobile Craiova, pentru a rezolva chestiunea. Grupul american Ford Motors a interpretat decizia CE ca o unda varde data finalizarii preluarii uzinei din Craiova.
Statul trebuie sa recupereze 27 milioane euro de la Ford
* Ford Europa a fost multumita de decizia Comisiei Europene, prin care se anunta finalizarea investigatiei.
* Decizia comisiei însemna practic deblocarea privatizarii, care poate fi finalizata in scurt timp.
* Achizitia fabricii va fi incheiata dupa adoptarea legii speciale pentru privatizarea Automobile Craiova.
Comisia Europeana (CE) a cerut autoritatilor romane sa recupereze 27 de milioane euro de la Automobile Craiova. Decizia este urmarea unei investigatii demarate de CE in octombrie 2007 si al carei obiect a constat in verificarea conditiilor de vanzare a fabricii de la Craiova catre Ford, existand suspiciunea unui posibil ajutor de stat acordat in procesul de privatizare.

Ford a preluat actiunile detinute de stat la Automobile Craiova, reprezentand 72,4% din capital pentru 57 milioane de euro. Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul Ford a fost semnat de autoritatile romane in septembrie anul trecut. Compania americana s-a angajat la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea uzinei si la suplimentarea numarului de angajati.

Investigatie finalizata
CE a concluzionat ca Automobile Craiova a primit de la statul roman un ajutor ilegal in valoare de 27 milioane euro, dupa ce s-a constatat ca Romania a impus o serie de conditii si care vizau asigurarea unui anumit nivel de productie si ocupare a fortei de munca, acceptând în schimb un pret de vânzare mai mic

Realizarea unui nivel mai ridicat de productie si de ocupare a fortei de munca pentru Automobile Craiova prin vânzarea conditionata si, avand ca posibil rezultat obtinerea unor venituri mai mici de catre statul român reprezinta ajutor de stat. Pentru a impiedica întreprinderile sa beneficieze de avantaje considerate neloiale fata de concurenta, nu se pot acorda ajutoare decât în conditii foarte stricte. În cazul acestei privatizari, comisarii europeni au constatat ca nu se aplica niciuna dintre conditiile acceptate si, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piata comuna.

Comisarul european pentru Concurenta, doamna Neelie Kroes, a precizat in legatura cu situatia de la Automobile Craiova: „Impunerea de conditii în ceea ce priveste o privatizare duce, de regula, la scaderea pretului de vânzare, astfel încât statul pierde venituri, iar activitatea privatizata dobândeste un avantaj selectiv. Comisia sprijina dezvoltarea regionala, însa acest lucru nu trebuie sa duca la denaturarea concurentei“.

Premierul Calin Popescu Tariceanu a criticat decizia comisarilor europeni, dar a mentionat ca ajutorul de stat va fi redus cu 27 de milioane euro si practic, a fost deblocata privatizarea. „Comisia apreciaza ca ar fi vorba de un ajutor de stat, dar, în fapt, noi am avut o singura oferta, cu un pret. Era mai bine sa vindem uzina pentru a produce hartie igienica sau a construi un complex de magazine? Când toata Europa vorbeste despre locuri de munca, se considera ca noi distorsionam competitia. Ce vrea Comisia, noi sa producem nasturi, iar altii avioane si automobile ?", a spus Tariceanu.

Finalizarea privatizarii

Practic, decizia CE da unda verde privatizarii Automobile Craiova. „Privatizarea Automobile Craiova cu grupul Ford va fi finalizata, iar Parlamentul va da, saptamâna viitoare, votul final asupra Legii de privatizare“, a declarat ministrul pentru Relatia cu Parlamentul, Mihai Voicu, membru al comisiei de privatizare, citat de Mediafax. El a precizat ca reprezentantii Ford se vor întâlni, joi, la Prefectura judetului Dolj, cu autoritatile locale, pentru a stabili detaliile legate de începerea procesului de productie la Automobile Craiova.
„Automobile Craiova e controlata acum de Ford care ar trebui sa finanteze producatorul de autovehicule din Craiova cu 27 milioane euro si pe care fabrica ar trebui sa-i transfere statului, a adaugat Gabriel Biris, analist financiar.
Ford Europa a fost multumita de decizia Comisiei Europene, prin care se anunta finalizarea investigatiei deschisa în cazul privatizarii Automobile Craiova, permitând astfel continuarea procedurilor necesare în vederea cumpararii uzinei“, se intr-un comunicat al companiei.
Articol aparut in ziarul Romania libera din 28 februarie 2008
http://www.romanialibera.ro/

marți, 26 februarie 2008

Casele se scumpesc si in 2008




» Retailul va absorbi 70% din investitiile imobiliare totale prognozate pentru 2008 si cifrate la 3 miliarde de euro.

» In 2007, din 12.000 de unitati locative noi anuntate pentru Bucuresti, doar 8.000 au fost terminate.

» Pentru perioada 2001-2011 se estimeaza ca piata totala a constructiilor se va apropia de 12 miliarde de euro.
Desi piata ipotecara va inregistra anul acesta o evolutie sub cea din ultimii trei ani, pretul locuintelor din Romania va continua sa creasca din cauza dezechilibrului raportului cerere/oferta de pe piata. Cel putin pentru acest an, analistii imobiliari opineaza ca tendinta se va mentine atat pentru apartamentele noi, cat si pentru cele vechi. Retailul va absorbi cam 70% din investitiile imobiliare totale prognozate pentru 2008 si cifrate la circa trei miliarde de euro. "Pana la sfarsitul lui 2008 este de asteptat ca preturile apartamentelor noi sa se majoreze cu pana la 20-25% si din cauza introducerii TVA la tranzactiile imobiliare", a declarat ieri Antonio Zarnescu, director comercial Gea Prasa, in cadrul unui seminar privind tendintele din domeniul imobiliar.Mai putine locuinte finalizatePentru anul trecut, gradul de nerealizare a locuintelor a fost de 40% fata de proiectele anuntate. Prezent la seminarul organizat de Business Standard, Radu Zilisteanu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI), a aratat, la randul sau, ca doar 30% din proiectele anuntate sunt puse in practica. In 2007, din aproximativ 12.000 de unitati locative noi anuntate pentru Bucuresti, doar 8.000 au fost terminate.
Majoritatea proiectelor imobiliare din Romania ar putea fi finalizate cu intarziere, iar unele nu vor fi realizate din cauza dificultatilor cu care se confrunta dezvoltatorii in gasirea firmelor de constructii si asigurarea utilitatilor, estimeaza Reuven Havar, de la AFI Europa. Realizarea proiectelor este ingreunata si intarziata de autoritatile locale, care elibereaza foarte greu autorizatiile necesare. "Intr-o tara normala, dezvoltatorii au probleme cu gasirea cumparatorilor si a chiriasilor si pentru identificarea celor mai bune terenuri. In Romania nu sunt probleme cu gasirea clientilor, terenuri exista, pentru ca nu este situatia din Cehia, unde nu au fost fabrici in oras care sa fie relocate, problema este sa gasesti contractor general si sa asiguri infrastructura necesara proiectelor", a declarat Havar.Estimarile specialistilor din domeniul imobiliar pentru perioada 2001-2011 arata ca piata totala a constructiilor (incluzand piata neagra si constructiile in regie proprie) se va apropia de 12 miliarde de euro, din care valoarea lucrarilor executate in antrepriza reprezinta aproximativ 79%.

Corectii, nu criza

In zona Uniunii Europene creditul ipotecar-imobiliar insumeaza 4 miliarde de euro, revenind de persoana circa 10.000 de euro. In Romania acest tip de credit reprezinta doar o fractiune, fiind sub 200 euro/persoana. Bancile comerciale au inregistrat de la inceputul acestui an o scadere a volumului de credite ipotecare acordate, pe fondul reducerii puterii de cumparare ca urmare a fluctuatiei cursului valutar si a crizei financiare internationale. "Piata ipotecara va inregistra in 2008 o evolutie sub cea din ultimii trei ani, cand a avut cresteri anuale de circa 67%. Anul 2008 va fi un an de inflexiune din cauza crizei internationale, a volatilitatii cursului valutar si a faptului ca cea mai mare parte a cererii pentru locuinte noi, respectiv 20-30%, a venit din partea fondurilor de investitii", a precizat Sergiu Oprescu, presedintele Alpha Bank.Referitor la criza financiara internatioanala, reprezentantul Alpha Bank a mentionat ca Romania nu poate fi exclusa din acest context. "Nu prognozam o criza, doar ridicam niste probleme care trebuie avute in vedere. Acei dezvoltatori care nu si-au asigurat fondurile necesare dezvoltarii pana acum vor avea probleme in acest an. Vor exista insa oportunitati pentru cei care au stiut sa-si asigure finantarile. Este un an interesant, cei precauti si care si-au facut planificari vor castiga si, de asemenea, se vor face si corectiile necesare pe piata", a punctat reprezentantul Alpha Bank.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 27 februarie 2008
http://www.romanialibera.ro/

luni, 25 februarie 2008

Banii pentru Dacii, din 21 decembrie






» Cel mai vechi deponent CEC pentru autoturisme Dacia si care poate primi despagubire a plasat banii in anul 1966.

» Persoanele indreptatite isi pot retrage toata suma cuvenita pentru despagubire sau o pot pastra intr-un cont.

» Suma reprezentand despagubirea este asigurata de Ministerul Finantelor prin emisiune de titluri de stat.

Persoanele fizice care au depus bani la CEC pana la data de 15 februarie 1992 pentru achizitia de autoturisme Dacia vor fi despagubite incepand cu data de 21 decembrie 2008. Cel mai vechi deponent identificat de reprezentantii Casei de Economii si Consemnatiuni (CEC) si care are drept de despagubire detine un cec cu suma limitata inca din mai 1966. Numarul total al deponentilor care au dreptul la despagubire este de 37.462, suma totala cuvenita acestora ridicandu-se la 760 milioane lei.In medie, fiecarui posesor de carnet tip CEC pentru autoturisme ii revin 20.000 lei. "Suma insa difera de la un deponent la altul, in functie de perioada in care au facut depunerea, de cati bani au avut depusi etc. Acordarea acestor despagubiri a fost o decizie politica importanta si toate persoanele indreptatite isi vor primi banii", a declarat ieri ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.

O singura transa

Modificarea ordonantei de urgenta a Guvernului privind despagubirea persoanelor care au depus bani la CEC in vederea achizitionarii de autoturisme va fi aprobata saptamana viitoare, astfel incat toti deponentii sa-si primeasca banii intr-o singura transa."Ambele transe de titluri, in suma de 760 milioane lei, au fost incluse in executia bugetara din 2007", a precizat Vosganian in conferinta de presa sustinuta la sediul CEC.
A doua transa trebuia emisa pe 21 ianuarie 2008, dar a fost inregistrata tot pentru decembrie 2007.Initial, titlurile de stat pentru despagubiri urmau sa fie emise in doua transe, prima avand ca data 21 decembrie 2007, iar a doua transa – 21 ianuarie 2008. Conform prevederilor ordonantei, suma reprezentand despagubirea este asigurata de Ministerul Economiei si Finantelor prin emisiune de titluri de stat cu valoare nominala totala egala cu valoarea totala a despagubirii. "Titlurile de stat se emit pe numele CEC, sunt nenegociabile, nepurtatoare de dobanda si au scadenta la un an de la data emisiunii", a subliniat Radu Gratian Ghetea, presedintele CEC.

22 de situatii permise

"Cred ca circa 30% din cei care au depus bani pentru autoturisme Dacia nu mai sunt in situatia de a veni personal si vor fi reprezentati. Persoanele indreptatite trebuie sa vina la banca sa clarifice situatiile privind documentele, iar eventualele petitii adresate altor institutii ale statului – in situatia in care nu sunt satisfacute de modul in care li s-au solutionat cazurile – sa fie trimise abia dupa ce au urmat procedura stabilita de noi. Juristii nostri au identificat 22 de situatii permise: unele persoane au decedat, probabil unele documente ar putea fi deteriorate sau pierdute, insa un lucru trebuie sa fie clar: se va face identificarea cu baza noastra de date", a declarat Ghetea.Presedintele CEC a anuntat ca a primit o scrisoare-raspuns de la Uniunea Nationala a Notarilor Publici, prin care acestia anuntau ca, tinand cont ca este vorba de o situatie sociala, vor asigura in mod gratuit consultanta notariala si, in functie de decizia care se ia la Ministerul Justitiei, ar putea asigura gratuitate si pentru redactarea documentelor privind despagubirea celor indreptatiti.Sumele primite de despagubiti nu vor fi impozitate suplimentar.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 26 februarie 2008
http://www.romanialibera.ro/

40% din fondurile de pensii private ar putea sa dispara

Romulus Cristea

In tari precum ungaria, Estonia si Polonia, care au implementat mai devreme sistemul pensiilor private obligatorii, circa 40% din fonduri nu au rezistat pe piata, iar expertii in sisteme de pensii si asigurari apreciaza ca probabil si in Romania se va constata o evolutie similara in urmatorii ani. In Polonia au fost 28 de fonduri, la o populatie dubla fata de cea a Romaniei, si au mai ramas in prezent 16 fonduri de pensii private obligatorii. In tara vecina, Ungaria, situatia a fost similara: au fost cam 16 fonduri si au ramas aproape jumatate. La un interval de la start de aproximativ 5 ani, numarul fondurilor se reduce aproape la jumatate. "Doar 11 fonduri de pensii private obligatorii ar putea ramane pe piata in urmatorii 3-5 ani, din experienta altor tari care au implementat sistemul, unde doar 60% din fonduri au rezistat in acest interval", a declarat, pentru NewsIn, directorul adjunct al Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), Dan Pescaru.Valoarea contributiilor aferente salariatilor inscrisi la unul dintre cele 18 fonduri de pensii private obligatorii (Pilonul II) se va ridica, in acest an, la 300 milioane de euro. Primele plati vor avea loc in luna mai si reprezinta contributiile aferente salariilor din luna martie. Numarul salariatilor inscrisi la fondurile de pensii private obligatorii se apropie de 4 milioane de salariati, conform estimarilor CSSPP. Cele mai multe adeziuni valide la Pilonul II revin ING Fond de Pensii – 1.279.955, urmata de Allianz-Tiriac Pensii – 1.017.935, Generali – 400.465, Aviva – 312.402 si Interamerican – 265.549. Cei cinci administratori au adunat peste 3,27 milioane de adeziuni, reprezentand 82,09% din piata fondurilor de pensii private obligatorii.Campania de aderare la Pilonul II s-a desfasurat in perioada 17 septembrie 2007-17 ianuarie 2008, iar numarul salariatilor inscrisi si validati a atins 3,991 milioane de persoane. Cifra va fi suplimentata cu 300.000-500.000 de persoane, care vor intra in procedura de redistribuire a salariatilor pana in 35 de ani neinscrisi la nici un fond. Potrivit legislatiei, in primul an de activitate 2% din contributia totala de 9,5% pentru asigurarile sociale pe care o plateste fiecare angajat va ajunge in administrare privata. In termen de opt ani, procentul va creste la 6%.
Articol aparut in ziarul Romania libera din 25 februarie 2008
http://www.romanialibera.ro/

vineri, 22 februarie 2008

Zece firme cauta petrol in Romania




» Lista zonelor in care se concesioneaza lucrari petroliere se publica in jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

» Pana la finele anului, ANRM va anunta o noua runda privind concesionarea unor campuri petroliere.

Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) a primit oferte de concesionare doar pentru 15 perimetre de exploatare petroliera, dintr-un total de 26 anuntate pentru licitatie. Numarul firmelor, inregistrate pana ieri la ANRM a fost de 10, companii romanesti si straine care au depus 31 de oferte. Perimetrele de explorare, dezvoltare si exploatare titei si gaze scoase la licitatie de ANRM au apartinut de Petrom si Romgaz, care au renuntat la acestea din considerente economice. Cele 26 de zacaminte la care au renuntat Petrom si Romgaz "sunt marginale, ele pot fi economic rentabile pentru micii operatori", dupa cum a mentionat Gicu Borosi, director general ANRM.


Patru ofertanti romani
Ofertantii straini sunt Amromco Energy (SUA), Blackstairs (Irlanda), Brent, Fora (SUA), Sigma si Zeta (Canada). Din Romania au depus oferte: Aurelian Oil&Gas, Expert Petroleum, Foraj Craiova si Grupul Industrial Roman SA.Firmele castigatoare vor fi notificate pe 28 martie, inceperea negocierilor fiind stabilita pentru 8 aprilie. Ofertele vor fi evaluate in functie de mai multe criterii, printre care capacitatea tehnica si financiara a investitorului, programul de explorare, respectiv exploatare si cele de mediu.In luna ianuarie, au mai fost scoase la concesionare noua perimetre cu zacaminte de petrol si gaze naturale pentru care s-au primit patru oferte (Romgaz Medias, Eagle Bay, Falcon Oil&Gas si Blackstairs). Perimetrele de explorare, dezvoltare si exploatare de titei si gaze sunt situate in zonele Iasi, Botosani, Dorohoi, Harlau, Siret, Prut, Husi, Anina si vestul tarii, iar cele de exploatare sunt localizate in sudul si nord-vestul tarii.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 23 februarie 2008
www.romanialibera.ro

miercuri, 20 februarie 2008

Taxa auto ar putea fi redusa doar la Euro 4


Romulus Cristea


Taxa de prima inmatriculare auto va fi calculata luandu-se in considerare cantitatea emisiilor de dioxid de carbon, doar pentru masinile Euro 4. Pentru celelalte tipuri de autovehicule, in functie de motorizare, va fi aplicata actuala formula de calcul care ia in calcul norma de poluare, emisiile de noxe si cilindree.
Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei încasate pâna în prezent, întrucât Guvernul considera ca sumele au fost colectate în baza Codului Fiscal aprobat de Parlament si necontestat de Curtea Constitutionala.
„Decizia finala asupra formei care va fi promovata prin ordonanta de urgenta va fi luata in una din sedintele urmatoare de Guvern. A ramas oricum principiul: Poluatorul plateste”, a precizat purtatorul de cuvant al Executivului, Camelia Spataru.
Aceasta este cea de-a doua varianta de modificare a taxei de prima inmatriculare prezentata de guvern in cursul acestui an. Varianta anterioara a fost prezentata public sub forma unui proiect de ordonanta de urgenta, avand acordul de principiu al Comisiei Europene. Noua propunere de formula de calcul va fi transmisa CE inainte de a fi aprobata de guvern si va include un criteriu suplimentar pentru calculu taxei: cantitatea de dioxid de carbon emisa pe kilometru.

Criterii de diferentiere a taxei
Prin memorandum vor fi stabilite criteriile de diferentiere a taxei, fiind preluate cerintele Comisiei Europene.
“Introducerea taxarii pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele cu motorizare Euro 4 poate fi aplicata întrucât acestea sunt singurele masini care au înscrise în documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate în grame pe kilometru“, a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile.
Pentru celelalte masini, noua grila va utiliza formula actuala de calcul, dar cu sume mai mari, în functie de norma de poluare si taxa specifica pe centimetru cub, fata de valorile din propunerea anterioara de modificare a taxei. Noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei auto, proportional cu vechimea autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale, în cazul revânzarii într-un alt stat membru sau al exportului.
Banii incasati din taxa de prima inmatriculare auto se vor constitui in venituri pentru Fondul de Mediu. „Propunera ministerului nostru ca banii din taxa de poluare pe autovehicule sa fie directionate din bugetul de stat catre fondul de mediu pentru programe si proiecte de mediu speciale a fost deja acceptata si ea va intra in vigoare odata cu actul normativ care va stabili valorile taxei. Dat fiind faptul ca taxa auto este instrument de protectie a mediului, am considerat ca este normal ca si sumele încasate de la populatie, prin aceasta sa se întoarca tot la cetateni, prin proiecte menite sa îmbunatateasca conditiile de viata din România. Cu alte cuvinte, vrem ca acest sume încasate sa fie investite în proiectele de protectie a mediului si sa aiba ca beneficiari, atât persoane fizice, cât si operatori economici si autoritati locale“, a precizat Korodi.


Birul de cilindree
Ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi, apreciaza ca nivelul taxei de inmatriculare auto trebuie sa tina seama de capacitatea masinii, de cilindreea motorului: „Nu e inca stabilit precis cum se va calcula noua taxa, nu avem o grila fixa. Vom vedea ce accepta Comisia Europeana. Nu e normal insa ca posesorii unor vehicule de mic litraj sa plateasca la un nivel apropiat ca suma la fel ca detinatorii unor masini de teren, de aceea vom lua in considerare si introducerea in calculul taxei auto a cilindreei motorului“.
Prin noua grila de taxe, este posibila si o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea masinii, de la 0-95%, cota inclusa în proiectul aflat deja în dezbatere, la 0-90% sau chiar mai putin.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 21 februarie 2008
http://www.romanialibera.ro/





marți, 19 februarie 2008

Proiectele de investitii straine depasesc 8 miliarde de euro




» Romania va atrage si in acest an investitii straine totale directe de aproximativ 7 miliarde euro, la un nivel apropiat de cel inregistrat in 2007, mentinandu-se, conform aprecierilor reprezentantilor Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS), trendul ascendent in ceea ce priveste proiectele greenfield. Conform precizarilor Bancii Nationale a Romaniei, investitiile straine in Romania au atins in 2007 nivelul de 7,076 miliarde euro.

"Bilantul anului 2007 ne arata ca portofoliul de proiecte ARIS cuprinde 99 de proiecte in valoare de peste 8 miliarde euro, cu un impact social de aproximativ 48.000 noi locuri de munca, in care sunt incluse atat proiecte mari ce depasesc valoarea de 100 milioane euro, cat si proiecte cu o valoare mai mica, dar semnificative din punct de vedere al valorificarii potentialului sectorial", a precizat ieri Monica Barbuletiu, vicepresedinta Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS).
Un combinat siderurgic de 5 miliarde euro

Alte trei mari proiecte care ar putea fi derulate in Romania in anii urmatori ar putea atrage 8,45 miliarde euro, dezvoltarea investitiilor fiind programata pe o perioada de cativa ani. Firma austriaca Voestealpine intentioneaza sa construiasca un combinat siderurgic integrat, cu o valoare de investitie de 5 miliarde euro. Dezvoltarea proiectului urmeaza sa se faca pana in 2012 in Romania sau in Ucraina. Alte doua investitii, una de aproximativ 3 miliarde euro si una de 450 milioane euro, dar despre care nu au fost oferite amanunte, ar urma sa se adauge la portofoliul de proiecte ARIS.
In primele luni ale anului trecut, numarul de societati comerciale cu participare straina la capital nou-inregistrate a crescut cu 29,1%, iar capitalul social subscris de societatile comerciale noi a crescut cu 101,3% comparativ cu perioada similara a anului trecut.Pe langa proiecte mari precum Renault Technologie, Delphie Diesel, Honsel, Nokia, Ericsson, ARIS a mai anuntat si alte proiecte de investitii: Pirelli Ambiente Technology, in domeniul componente auto – 25 milioane euro; BYD China, in domeniul componentelor electronice si IT – cu un proiect de 20 milioane euro; compania belgiana Walkens – cu 5 milioane euro, in domeniul imprimeriei si materialelor publicitare; Hirschmann – 5 milioane euro, in domeniul cablajelor auto; Helvoet, din Belgia – cu 3 milioane euro – in domeniul echipamentelor si dotarilor unitatilor medicale.

Nokia nu a beneficiat de facilitati fiscale

Referitor la investitia Nokia de la Jucu - Cluj, Monica Barbuletiu, vicepresedinta ARIS, a afirmat ieri ca Nokia nu a primit nici un fel de facilitati fiscale, singurele beneficii acordate producatorului de telefoane mobile fiind cele specifice unui parc industrial. "Parcul industrial are toate facilitatile, respectiv drumuri si utilitati. Parcul Tetarom nu s-a facut pentru Nokia. Sunt multe companii in acel parc care au beneficiat de aceleasi facilitati, unele dintre acestea fiind in zona dinainte de sosirea Nokia", a mentionat Barbuletiu. Suprafata parcurilor industriale din Romania ar trebui sa fie mai mare cu cel putin 50% decat in prezent pentru a acoperi cererile din partea companiilor straine pentru constructia de unitati de productie, potrivit reprezentantilor ARIS. In prezent, in Romania exista 41 de parcuri industriale, care totalizeaza circa 1.500 hectare. In conditiile in care exista un numar tot mai mare de solicitari din partea investitorilor straini pentru amplasamente si terenuri cu suprafete mari de peste 100 de hectare care sa dispuna de acces la retelele de utilitati si luand in considerare faptul ca suprafata unora dintre parcurile industriale existente nu acopera solicitarile investitorilor, ARIS intentioneaza sa porneasca o campanie de sensibilizare a autoritatilor locale in vederea extinderii retelei de parcuri industriale si a terenurilor care vor putea fi puse la dispozitia acestora.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 20 februarie 2008
http://www.romanialibera.ro/

Industria textila importa 1.000 de muncitori din Bangladesh



» Muncitorii in industria confectiilor textile primesc intre 17 si 51 de euro in Bangladesh, suma care include si chiria.

» Oamenii de afaceri romani cauta mana de lucru ieftina si in Egipt, si Pakistan.


Dupa ce peste doua milioane de romani au parasit tara pentru a lucra in strainatate, companiile romanesti cauta mana de lucru in pietele asiatice. Romania va importa din Bangladesh, probabil in acest an, o mie de muncitori specializati in industria confectiilor textile, care se vor adauga unui lot de 100 de lucratori care au sosit deja in tara.Cotidianul local Daily Star a informat ca doi directori ai unei companii romanesti producatoare de confectii textile, Cristina Curpanaru si Antonello Gamba, au participat la o intalnire cu Iftekhar Ahmed, consilier in cadrul Ministerului pentru Expatriati si Angajati in Strainatate si au lansat o oferta de recrutare. Fabrica pentru care fac recrutarea este amplasata in Bacau si a angajat deja o suta de muncitori din Bangladesh, care se adauga lucratorilor sositi din China.Salariul minim lunar al muncitorilor din Bangladesh, negociat pe ramura, din sectorul confectiilor de imbracaminte variaza intre 1.665 teka (suma echivalenta cu aproximativ 17 euro) si 5.140 teka (51 euro), in functie de gradele profesionale acumulate. Salariul minim din Bangladesh include atat banii cash primiti ca leafa, cat si chiria locuintei si bonusuri pentru salariatii incepatori. In Romania, statistica arata ca salariul mediu net in luna decembrie in industria confectiilor de imbracaminte a fost de 670 lei (181 euro). Venind la munca in Romania, lucratorii din Bangladesh isi multiplica veniturile de cel putin cinci ori.La fel ca si romanii care au trimis in tara peste 7 miliarde euro in 2007, muncitorii plecati din Bangladesh transfera sume insemnate in conturile familiilor. Astfel, in al doilea semestru al anului trecut, muncitorii plecati in strainatate au trimis acasa 3,447 miliarde dolari. Suma reprezinta cam doua treimi din totalul exporturilor tarii din acelasi interval, care s-au ridicat la 5,1 miliarde dolari.
Cota de 6.000 de straini
Pentru acest an, prin hotarare de guvern, cota de muncitori straini pentru Romania a fost fixata la 6.000. "Nu exista riscul sa se depaseasca aceasta cifra deoarece procedurile de angajare in industrie a muncitorilor adusi din alte tari sunt foarte complicate si dureaza mult", a precizat Petre Dandea, vicepresedintele CNS "Cartel ALFA". In plus, de anul trecut, Guvernul a modificat legea privind obligatiile angajatorilor referitoare la asigurarea unui anumit nivel de salarizare pentru muncitorii straini. Acum, pentru muncitorii straini care lucreaza in Romania, nivelul minim de salarizare este acelasi ca si pentru romani, adica salariul minim pe economie. In anii trecuti angajatorii trebuiau sa le asigure strainilor salariul mediu pe ramura."Exista demersuri ale unor angajatori din Bacau de a aduce muncitori pentru industria textila din Bangladesh, Pakistan si chiar Egipt. Pana in prezent, nu cunostem nici o intreprindere de textile care sa lucreze cu muncitori din aceste tari. Exista anumite dificultati in a aduce muncitori din aceste zone, consulatele romanesti acordand foarte greu vize pentru lucu in Romania si, in cazurile in care se dau, doar pentru persoane trecute de o anumita varsta", spune Maria Zidaru, secretar general al Federatiei Sindicatelor din Confectii si Tricotaje. Intreprinderea de confectii din Bacau, care face in prezent demersuri pentru a aduce muncitori din Bangladesh, are deja angajati din China. La sfarsitul anului 2006, la aceasta intreprindere lucrau 291 de chinezi. In 2007, in urma unei neintelegeri patronat-angajati, au mai ramas 167 de textilisti chinezi, restul fiind concediati sau refuzand incheierea unor noi contracte individuale.Reprezentantii sindicatelor din confectii au precizat ca patronul intreprinderii de textile bacauane detine si firma de intermediere a fortei de munca pentru straini.
Bangladesh In CIFRE
» Populatie: 150,4 milioane
» PIB: 75,1 miliarde dolari (estimare 2007)
» PIB / locuitor: 1.400 dolari» Inflatie: 8,8%
» Contul curent: 683 milioane dolari surplus
» Populatie sub limita saraciei: 45%
» Rata somajului: 2,5%
» Cresterea economica: 5,6%
» Veniturile bugetare: 7 miliarde dolari
» Cheltuieli bugetare: 9,6 miliarde dolari
Articol aparut in Romania libera din 19 februarie 2008
http://www.romanialibera.ro/